Gluténmentes = egészséges?

Olvasási idő: 6 perc

Ebben a bejegyzésben helyretesszük a gluténérzékenység és a gluténmentes étrend körüli kérdéseket és félreértéseket.

Nagyon sokan tévúton járnak akkor, amikor azt gondolják, hogy egészségesebbek lesznek csupán attól, hogy gluténmentes ételeket fogyasztanak. Ez inkább egy divatos táplálkozási irányzat, mintsem egy jelentős tömegeket érintő probléma.

Mi a gluténérzékenység, vagyis a cöliakia?

Olyan autoimmun reakció, amit a szervezet a gluténre vagyis a sikérfehérjére (egészen pontosan ennek egy részére, a gliadinra) válaszként ad. Ilyen sikérfehérje nem csak a búzában van, hanem a rozsban, árpában és a zabban is

Ha ezeket a gabonaféléket tartalmazó élelmiszereket, ételt fogyaszt a cöliákiás beteg, akkor saját toleranciájától függően, előbb-utóbb tüneteket érzékel magán, és károsodnak a vékonybél-bolyhok. Ez pedig a felszívófelület drasztikus csökkenéséhez vezet. 

Genetikai betegségről van szó, ezért öröklődhet is. A tudomány jelen állása szerint gyógyítani nem lehet, csak élethosszig tartó szigorú diétával kezelni

Fontos tudni, hogy ilyen reakciót csak az arra genetikailag fogékony embereknél vált ki a glutén. Ahogy nem mindenki allergiás a porra, kutyaszőrre vagy akármi másra sem. Akinek nincs a kutyaszőrrel problémája, az miért is ne tarthatna az otthonában kutyust?

Mekkora esély van rá, hogy téged is érint ez a betegség?

Magyarországon nem túl gyakori a cöliakia, hiszen csupán a lakosság 1-2%-a érintett. Viszont csak a betegek 20%-a tudja magáról, hogy gluténérzékeny. Az lenne a fontos, hogy akinek ilyen betegsége van, annál diagnosztizálják, és tudjon róla. Viszont akinek nincs, az ne kezdjen bele gluténmentes étrendbe.

Tudtad, hogy több klinikai megjelenési formája is van?

  1. Látens gluténérzékenység: nincsenek panaszok, tünetmentes, a bélbolyhok épek. Genetikai vizsgálatokkal mutatható ki.

  2. Csendes gluténérzékenység: tünetmentes, de az immunfolyamat már zajlik, és vizsgálatokkal kimutatható a bélbolyhok károsodása is.

  3. Aktív gluténérzékenység: a bélbolyhok károsodnak, és a beteg már a tüneteket is tapasztalja.

Mik a tünetek?

  • Hasmenés
  • Puffadás
  • Hasfájás
  • Hányinger, hányás
  • Bőrproblémák, kiütések
  • Hólyagok, afták a szájban
  • Migrén
  • Fáradékonyság
  • Emésztetlen ételdarabok megjelenése a székletben
  • Tejcukor emésztési zavar (a tönkrement bélbolyhok nem tudnak laktáz enzimet termelni)
  • Fogzománc hibák
  • Hajhullás
  • Fertőzésekre való hajlam
  • Menstruációs problémák
  • Indokolatlan fogyás
  • Soványság

A betegeknél ezek a tünetek eltérő kombinációban és súlyossággal jelentkeznek, és az egyéni tolerancia megállapítása is fontos. Mert van, aki egy falat kenyeret sem tolerál, de van, akinél egy szelet elfogyasztása sem okoz tünetet.

A tünetek egy része a glutén elfogyasztását követően az emésztőrendszerben jelentkezik. Azonban ezek akár más betegségekre is jellemzőek lehetnek, ezért kiemelt fontosságú a szakszerű, orvosi diagnózis. Sőt a hasfájás, puffadás, hasmenés akkor is jelentkezhet, ha nem táplálkozol rendszeresen, vagy más életmódbeli probléma áll fenn

Ha az általános tünetekhez párosul valamelyik specifikusabb tünet is, még akkor sem kell azonnal a gluténérzékenységre gyanakodnod. De ha mégis fennáll ez a gyanú, akkor pedig irány a szakorvos!

Hasonló tüneteket okozhat a búza allergia és a nem cöliákiás gluténérzékenység (NCGS) is. Mindkettő más kórkép, mint a cöliákia. Mások a következmények, a genetikai meghatározottság és az örökölhetőségben is jelentős eltérések vannak. Így az ezek közötti különbségtétel is igen fontos.

Figyelem! Nagyon fontos!

Attól, hogy a fenti tünetek valamelyikét vagy akár többet is tapasztalsz, NE diagnosztizáld saját magadat! Fordulj gasztroenterológushoz, és amíg a vérvizsgálatok ÉS a bélbiopszia nem ad pozitív eredményt, addig NE táplálkozz gluténmentesen! (Mert ha így teszel, akkor kimutathatalanná válik a betegség.)

Hogyan diagnosztizálható?

  1. A szakorvos nagyon részletesen kikérdezi a beteget. 

  2. Ha indokolt, elküldi vérvizsgálatra, aminek során gliadin-ellenes antitesteket keresnek. A következő vizsgálatok adnak megbízható eredményt:
    • IgA anti-endomysium antitest (EMA)
    • szöveti transzglutamináz IgA (tTG) antitest
    • IgG anti-endomysium antitest IgA hiány esetén
    • IgG szöveti transzglutamináz antitest IgA hiány esetén

  3. A diagnózis utolsó lépése pedig a bélbiopszia: a vérvizsgálat után végzik el, ha az eredmények alapján is valószínűsíthető a gluténérzékenység. Mivel még a szerológia is adhat fals pozitív eredményt, fontos ez a harmadik lépés. Ezzel lehet biztosan kimutatni a vékonybél bolyhok jellegzetes sorvadását.

Hogyan kezelhető a gluténérzékenység?

Gyógyítani sajnos nem lehet, de tünetmentessé tehető. Ennek egyetlen eszköze van: a szigorú gluténmentes diéta, amelyet a tünetek megszűnése után sem szabad abbahagyni.

Ez azt jelenti, hogy minden gluténtartalmú élelmiszert, terméket le kell cserélni olyan változatra, amely nem tartalmaz glutént. 

Glutént tartalmaznak: a búza (tönköly- és a kamutbúza is), rozs, árpa, zab

Minden élelmiszerben, ami ezekből készül, vagy csak kis mennyiségben tartalmazza ezeket, abban glutén is van.

Ha sikerül betartani a diétát, akkor pár hét múlva elkezdenek újra felépülni a bélbolyhok, és javulásnak indulnak a véreredmények is.

Mit figyelj a csomagoláson?

Szerencsére a magyar élelmiszeripari szabályozások nagyon szigorúak, a gyártók pedig kötelezően be is tartják őket. Ez vonatkozik az élelmiszerek jelölésére is, vagyis arra, hogy a gyártó mit, mikor írhat rá a csomagolásra.

Az összetevők felsorolásánál mindig figyeld az allergén jelölést, mert ezeket a gyártók kötelezően feltüntetik. “Búza”/”glutén”– ha ezt látod az összetevőknél, akkor gluténérzékenyként ne fogyassz a termékből. 

Ha a csomagoláson látod a “gluténmentes” kifejezést, akkor biztonságosan fogyaszthatod.

Szerencsére ma már rengeteg helyettesítő élelmiszer van, szinte minden élelmiszerüzletben lehet gluténmentes termékeket kapni. Ez nagyon jó a betegek szempontjából, viszont valamilyen szinten egy divatos táplálkozási irányzatot is kiszolgál.

Létezik egy nagyon látványos jelölési forma, amivel már lehet, hogy te is találkoztál, ha gluténmentes élelmiszert kerestél. Ez pedig nem más, mint az áthúzott búzakalász (“crossed grain”) logó.

Az ilyen jelöléssel rendelkező élelmiszert is biztonsággal fogyaszthatod. Ez a logó azt jelenti, hogy az előállító rendelkezik a gluténmentes termék gyártói licenccel, melyet az AOECS adhat ki.

Ezt edd, ha gluténérzékeny vagy!

Mivel csak a fenti négy gabonát kell helyettesítened, így az eredendően gluténmentes élelmiszereket (pl. zöldségek, húsok stb.) nem sorolom fel. 

A gabonafélék helyett, ezeket minden gond nélkül fogyaszthatod gluténérzékenység esetén is: 

  • burgonya
  • rizs
  • kukorica
  • köles
  • hajdina
  • amarant
  • quinoa
  • cirok

Ha magadnak készíted az ételeidet, akkor nem lesz olyan nehéz dolgod, inkább az előrecsomagolt, feldolgozott élelmiszereknél kell jobban odafigyelned a gluténmentességre.

Ha nincs gluténérzékenységed, a fenti gluténmentes gabonákat, növényeket akkor is nyugodtan fogyaszthatod, és változatosabbá teheted velük táplálkozásod. Minél többféle élelmiszert fogyasztasz, annál jobbat teszel szervezetednek, egészségednek is. Arról nem is beszélve, hogy az új ízekkel, ételekkel elkerülheted a monoton étkezéseket.

Csak akkor táplálkozz gluténmentesen, ha feltétlenül muszáj!

Sokan úgy tartanak gluténmentes étrendet, hogy igazából semmi szükségük nincs rá. Teljesen feleslegesen terhelik egészségüket és pénztárcájukat a gluténmentes termékekkel. Igen, sajnos a gluténmentes diéta nagyon egyoldalúvá és hiányossá teheti táplálkozásodat, ha nem figyelsz oda. 

Ez pedig hosszú távon károsítja egészségedet. Ha nem vagy gluténérzékeny, akkor önmagában a gluténmentes diéta nem fog egészségesebbé tenni. Mert egy egészséges szervezet számára semmilyen problémát nem okoz a glutén jelenléte.

A gluténmentes étrend lényege, hogy elkerüld a glutént, de egyébként ugyanolyan fontos a változatosság és a kiegyensúlyozottság, mint egy egészséges étrend esetén. 

Jó, ha tudod, hogy a gluténmentes termékek egy része nagymértékben feldolgozott. Tápanyagokban, vitaminokban és ásványi anyagokban hiányosak lehetnek, és sokszor magas a cukor- és zsírtartalmuk. Természetesen vannak jó minőségű és jó beltartalmi értékekkel rendelkező termékek is, ezeket érdemes felkeresni. De csakis akkor, ha valóban szükség van rá!

Sosem szabad átesni a ló túlsó oldalára, a szélsőségek soha nem jók. Sajnos, ha muszáj, akkor elkerülhetetlen a gluténmentes táplálkozás. De ilyen esetben mindig tervezd meg jól étkezéseid, vagy kérd szakember segítségét a változatos, egészséges étrend kialakításában, hogy a korlátozások miatt semmilyen tápanyagban ne szenvedj hiányt!

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg ismerősöddel

Share on facebook
Facebookon
Share on email
Emailben

Hasonló bejegyzések amik tetszhetnek

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Szólj hozzá!

Neked ajánlott bejegyzések:

Van fogyás fehérjeporok nélkül!

Olvasási idő: 5 perc Egészségesen táplálkozni feherjeturmixok fogyasztása nélkül is lehet. Sőt, még fogyni is! Komoly problémának tartjuk, hogy

Ha keveset eszel, hízni fogsz!

Olvasási idő: 6 perc Túlsúlyos vendégeink közel kétharmada túl keveset eszik – és pont ez az, ami megakadályozza fogyásukat.

9 azonnal alkalmazható gyakorlati tipp a végleges fogyásért és az egészségesebb életért.

Ingyenesen elérhető 25 oldal tudományosan megalapozott módszerünkről. Olvasd el, alkalmazd őket és érezd kirobbanó formában magad!

Töltsd le ingyenes e-könyvünket!
Hova küldhetjük?

Az e-könyv megrendelésével elfogadod, hogy a továbbiakban e-maileket kapj a formaban.hu-tól. A további hírlevelekről való leiratkozás bármikor lehetséges. Adataidat harmadik félnek nem adjuk ki. Mi is utáljuk a spam-eket, ezért tőlünk soha nem fogsz kapni.

9 azonnal alkalmazható gyakorlati tipp a végleges fogyásért és az egészségesebb életért.

Összefoglaltuk 25 oldalban tudományosan megalapozott módszerünk legfontosabb tényezőit. És ingyenesen elérhetővé tettük, hogy ne legyen akadálya céljaid elérésének. Olvasd el, alkalmazd őket és érezd kirobbanó formában magad!

Töltsd le ingyenes e-könyvünket! Hova küldhetjük?

Az e-könyv megrendelésével elfogadod, hogy a továbbiakban e-maileket kapj a formaban.hu-tól. A további hírlevelekről való leiratkozás bármikor lehetséges. Adataidat harmadik félnek nem adjuk ki. Mi is utáljuk a spam-eket, ezért tőlünk soha nem fogsz kapni.

Eleged van a túlsúlyból? Végleges megoldásra vágysz?
Olvasd el ingyenes e-könyvünk a valódi fogyásról!

Eleged van a túlsúlyból? Végleges megoldásra vágysz?
Olvasd el ingyenes e-könyvünk a valódi fogyásról!
E-bookodat sikeresen kiküldtük! Ha a beérkező e-mailek között nem találod levelünk, nézd meg a promóciók vagy a spam mappát is! Az E-könyv 5 percen belül megérkezik hozzád.
Addig is olvasd el különleges ajánlatunk, melyet csak most érhetsz el! Gyorsítsd fel a tartós fogyásodhoz vezető utat! Tudd meg, hogy pontosan mennyit egyél, milyen élelmiszereket fogyassz és mire figyelj a mindennapokban! Most mindez csupán egy mozizás árába kerül!

E-bookodat sikeresen kiküldtük!
Ha a beérkező e-mailek között nem találod levelünk, nézd meg a promóciók vagy a spam mappát is! Az E-könyv 5 percen belül megérkezik hozzád.

Addig is olvasd el különleges ajánlatunk, melyet csak most érhetsz el!

Gyorsítsd fel a tartós fogyásodhoz vezető utat! Tudd meg, hogy pontosan mennyit egyél, milyen élelmiszereket fogyassz és mire figyelj a mindennapokban! Most mindez csupán egy mozizás árába kerül!