Mítoszok a gyümölcsfogyasztásról

Olvasási idő: 4 perc

Sok életmódváltót -így lehet, hogy téged is- érdekel, hogy igazak-e azok a “szabályok”, amik a gyümölcsfogyasztással kapcsolatban régóta élnek a köztudatban. Mivel folyamatosan kapunk kérdéseket ezzel kapcsolatban, egy korábbi Facebook posztunkat szeretném kibővíteni ebben a bejegyzésben.

Sokan esküsznek erre-arra, de a szélsőséges állításokat mindig érdemes megkérdőjelezni. Vegyünk sorra néhányat.

“Étkezés után ne együnk gyümölcsöt!”

Való igaz, hogy a gyümölcsökben lévő rostok kicsit lelassítják az emésztést, és hatásukra tovább érzel telítettséget. De azért ez nem olyan nagy baj, igaz? 

Annyira nem lassul le a bélműködésed, hogy megerjedjen benne az étel. Azért ez elég viccesen is hangzik, ha belegondolsz… Az emberi szervezet működése nem ilyen egyszerű. A gyomornedv savas kémhatása megelőzi a rothadást és fermentációt okozó baktériumok szaporodását.

Arra sincs tudományosan alátámasztott bizonyíték, hogy egészséges embereknél a gyümölcs és más ételek egyidejű fogyasztása puffadást, hasmenést vagy hasi diszkomfort érzetet okozna.

Az elhúzódó telítettség-érzés miatt pedig kevésbé leszel hajlamos arra, hogy túl sok ételt fogyassz el, ami hosszú távon is hasznos lesz az egészséges testtömeg fenntartásában. 

“A gyümölcsök tápanyagtartalma csak akkor szívódik fel jól, ha éhgyomorra fogyasztjuk őket.”

Az evolúció bőven elég időt biztosított arra, hogy szervezetünk olyannyira hatékony legyen, amennyire csak lehet. És ez a tápanyagok felszívására is vonatkozik. Nem kell aggódnunk, majd a gyomrunk és a bélrendszerünk kiválogatja, hogy mit mikor, mennyi idő alatt szív fel. Ezt több emésztőenzimünk és egy hatalmas felszívófelület biztosítja: a vékonybél felszívásra alkalmas felülete ugyanis 200-250 m². Ez akkora, mint egy közepes méretű ház alapterülete.

Ráadásul a gyomor úgy működik, mint egy “okos tartály”. Egyszerre csak kis mennyiségű ételt enged tovább pont azért, hogy az emésztés és a felszívás is a lehető leghatékonyabb legyen. 

Nem kell tehát amiatt aggódnod, hogy a gyümölcsfogyasztással túl nagy akadály elé állítod az emésztő-szervrendszeredet.

“Ne együnk gyümölcsöt délután 2 után!”

Ez a mítosz arról szól, hogy a délutáni gyümölcsfogyasztás plusz cukorral “bombázza” szervezetedet, amire már nem lesz szükséged a nap folyamán. Mitöbb, egyenesen hízáshoz vezet. DE! Egyrészt, délután 2 után azért elég sok idő eltelik még lefekvésig, így simán elhasználod azt az energiát, ami a gyümölcsből származik. Másrészt, kimutatták, hogy azok az emberek, akik sok gyümölcsöt és zöldséget fogyasztanak, jóval kisebb eséllyel fognak elhízni, mint azok, akik ezekből az élelmiszerekből nem esznek eleget.

Mi azt javasoljuk, hogy a gyümölcsöt nyugodtan iktasd be, amikor jól esik. Kisétkezésre ideális lehet egy-egy adag friss gyümölcs. Egy dolog a fontos: mindig fogyassz mellé valamit. Pl. egy pár szem olajos magvat, egy szelet sajtot, egy pohár joghurtot stb. Így jobban kitart majd a következő főétkezésig, nem leszel farkas éhes. 

“A legjobb, ha délután eszel gyümölcsöt!”

Máris itt van egy, az előző állításnak ellentmondó információ. Ebből is látszik, hogy hogyan keletkeznek ezek a szélsőségek: valaki kitalálja és leírja. Az olvasó pedig ritkán kérdőjelezi meg ezeket az “igazságokat”.

Ezt az állítást arra alapozzák, hogy délután emésztésünk lelassul, és ha ekkor fogyasztunk gyümölcsöt, akkor az segít felgyorsítani azt, mintegy “felébresztve” az emésztőrendszerünket. A hatást pedig a gyümölcsök cukortartalmával magyarázzák. 

Valójában, semmi szükség nincs arra, hogy mi magunk “keltsük fel” az emésztőrendszerünket, hiszen az folyamatosan készenlétben áll függetlenül attól, hogy milyen napszak van. 

“Ha cukorbeteg vagy, a gyümölcsfogyasztást időzítsd a főétkezések előtt vagy után 1-2 órával.”

Ennek a “tanácsnak” a betartása nemhogy jót, hanem éppen ellenkezőleg, nagyon is rosszat tesz a cukorbetegeknek. Hiszen mit érünk el vele, ha önmagában eszünk gyümölcsöt? A gyümölcsben lévő cukor sokkal gyorsabban jut be a véráramba és emeli meg a vércukorszintet. És éppen ez az, amit egy cukorbeteg szeretne elkerülni. 

Éppen ezért, mi is mindig hangsúlyozzuk, hogy nyugodtan fogyasszunk gyümölcsöt, de soha ne önmagában. Ez egészséges emberek esetében is fontos. Épp ezért, itt megdől az összes olyan állítás, amely arra vonatkozik, hogy a gyümölcsöt más ételektől elszeparálva fogyasszuk. 

“De akkor mégis, mikor egyek gyümölcsöt?” - Kérdezhetnéd.

A válaszom egyszerű: Bármikor, amikor jól esik. Egy szabály van, amit be kell tartanod. Mégpedig az, hogy mindig egyél hozzá valamit, ami lassítja a gyümölcscukor felszívódását. Valamit, ami fehérjét vagy zsírt tartalmaz, esetleg valamilyen magas rosttartalmú kekszet. Joghurt, sajt, olajos magvak – mind jó megoldás lehet. 

Ha csökkentenéd a súlyod, az egyik legjobb döntésed az lehet, hogy sok gyümölcsöt eszel. Semmiképp se kerüld el, hiszen nagyon finomak, tele vannak rostokkal, fontos makro- és mikrotápanyagokkal, ráadásul kalóriatartalmuk is alacsony. 

Mi még egyetlen olyan klienssel sem találkoztunk, aki azért hízott volna el, mert túlságosan sok gyümölcsöt evett.

Tipp: Ha fogyni szeretnél, a főétkezések után desszertként válassz valamilyen finom, lédús gyümölcsöt! Meglátod, utána már nem fogod kívánni a cukros édességeket.

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg ismerősöddel

Share on facebook
Facebookon
Share on email
Emailben

Hasonló bejegyzések amik tetszhetnek

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Szólj hozzá!

Neked ajánlott bejegyzések:

Ha keveset eszel, hízni fogsz!

Olvasási idő: 6 perc Túlsúlyos vendégeink közel kétharmada túl keveset eszik – és pont ez az, ami megakadályozza fogyásukat.

9 azonnal alkalmazható gyakorlati tipp a végleges fogyásért és az egészségesebb életért.

Ingyenesen elérhető 25 oldal tudományosan megalapozott módszerünkről. Olvasd el, alkalmazd őket és érezd kirobbanó formában magad!

Töltsd le ingyenes e-könyvünket!
Hova küldhetjük?

Az e-könyv megrendelésével elfogadod, hogy a továbbiakban e-maileket kapj a formaban.hu-tól. A további hírlevelekről való leiratkozás bármikor lehetséges. Adataidat harmadik félnek nem adjuk ki. Mi is utáljuk a spam-eket, ezért tőlünk soha nem fogsz kapni.

9 azonnal alkalmazható gyakorlati tipp a végleges fogyásért és az egészségesebb életért.

Összefoglaltuk 25 oldalban tudományosan megalapozott módszerünk legfontosabb tényezőit. És ingyenesen elérhetővé tettük, hogy ne legyen akadálya céljaid elérésének. Olvasd el, alkalmazd őket és érezd kirobbanó formában magad!

Töltsd le ingyenes e-könyvünket! Hova küldhetjük?

Az e-könyv megrendelésével elfogadod, hogy a továbbiakban e-maileket kapj a formaban.hu-tól. A további hírlevelekről való leiratkozás bármikor lehetséges. Adataidat harmadik félnek nem adjuk ki. Mi is utáljuk a spam-eket, ezért tőlünk soha nem fogsz kapni.

Eleged van a túlsúlyból? Végleges megoldásra vágysz?
Olvasd el ingyenes e-könyvünk a valódi fogyásról!

Eleged van a túlsúlyból? Végleges megoldásra vágysz?
Olvasd el ingyenes e-könyvünk a valódi fogyásról!
E-bookodat sikeresen kiküldtük! Ha a beérkező e-mailek között nem találod levelünk, nézd meg a promóciók vagy a spam mappát is! Az E-könyv 5 percen belül megérkezik hozzád.
Addig is olvasd el különleges ajánlatunk, melyet csak most érhetsz el! Gyorsítsd fel a tartós fogyásodhoz vezető utat! Tudd meg, hogy pontosan mennyit egyél, milyen élelmiszereket fogyassz és mire figyelj a mindennapokban! Most mindez csupán egy mozizás árába kerül!

E-bookodat sikeresen kiküldtük!
Ha a beérkező e-mailek között nem találod levelünk, nézd meg a promóciók vagy a spam mappát is! Az E-könyv 5 percen belül megérkezik hozzád.

Addig is olvasd el különleges ajánlatunk, melyet csak most érhetsz el!

Gyorsítsd fel a tartós fogyásodhoz vezető utat! Tudd meg, hogy pontosan mennyit egyél, milyen élelmiszereket fogyassz és mire figyelj a mindennapokban! Most mindez csupán egy mozizás árába kerül!