Veszélyben a túlsúlyosak egészsége

Olvasási idő: 6 perc

Egy súlyosan elhízott ember várható élettartama 8-10 évvel rövidebb, mint normál súlyú társainak. Ez körülbelül akkora veszteség a várható élethosszban, amivel egy dohányosnak szembe kell néznie. 

A túlsúlyossá válással párhuzamosan nemcsak a halálozási arány növekszik meredeken, hanem az egészségügyi kiadások is. Az egy elhízott emberre jutó egészségügyi kiadások legalább 25%-kal magasabbak, mint egy normál súlyú embernél.

Azok a gyerekek, akiknek egyik szülőjük elhízott, három-négyszer nagyobb eséllyel lesznek elhízottak, mint azok, akik szülei normál súlyúak. Ez nem csak a genetikának köszönhető. Az elhízás “öröklésében” és így annak terjedésében, nagyon fontos szerepet játszanak az életviteli szokások, viselkedési minták.

E tények után talán már te sem kételkedsz abban, hogy az elhízás napjaink egyik legfőbb közegészségügyi vészhelyezetét jelenti.

Drámai elhízás-helyzet

A 2014-es Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálat (OTÁP2014) országosan reprezentatív eredményei szerint, Magyarországon három felnőttből kettő túlsúlyos vagy elhízott (25 fölötti BMI) – vagyis a felnőtt lakosság több, mint 60%-a. 

Az elhízás előfordulását tekintve a világon 4.-ek vagyunk. Csak az Amerikai Egyesült Államokban, Mexikóban és Új Zélandon magasabb ez az arány. Ez egyben azt is jelenti, hogy Európában mi vagyunk a legelhízottabb nemzet.

Európában mi vagyunk a legelhízottabb nemzet
Európában mi vagyunk a legelhízottabb nemzet

Az elhízás nemcsak esztétikai probléma. Egyrészt azt mutatják az adatok, hogy az elhízott emberek kevésbé hatékonyak a munkában. Több napot töltenek betegszabadságon, így kevesebb munkaórát dolgoznak. Ez, és az elhízás okozta halálozás a gazdaságra is hatással van. 

Másrészt az elhízás rontja az életminőséged: pl. hamar elfáradsz, nehéz lehajolni, kifulladsz, ha lépcsőn kell felmenni a negyedik emeletre, esetleg fájnak a térdeid, derekad, hátad és így tovább.

Harmadrészt több krónikus megbetegedés kialakulásának kockázatát is növeli. Ilyen például a kettes típusú cukorbetegség, magas vérnyomás-, szívkoszorúér- és agyér-betegség, valamint egyes rosszindulatú daganatos megbetegedések is. A túlsúly okozta pszicho-szociális problémákról, lelki terhekről nem is beszélve.  

E tények még megdöbbentőbbek, ha a magyarországi halálozási statisztikákat is megnézzük. 2014-ben mind a nők, mind a férfiak körében a két vezető halálok a szív- és érrendszeri megbetegedések, valamint a rosszindulatú daganatos megbetegedések voltak. Ezek pedig az életmóddal, azon belül is a táplálkozással nagyban összefüggő betegségek. 

Ez azt jelenti, hogy az egészségben eltöltött éveid számát jelentősen tudod növelni azzal, ha odafigyelsz magadra, eléred és megtartod ideális súlyod és egészségtudatosan élsz. Feltételezem, te is szeretnél jókat játszani az unokáiddal, akár dédunokáiddal.

Az elhízás következményei

Hol a hosszú távú megoldás?

Már 2009-ben is majdnem kétharmada volt túlsúlyos vagy elhízott a hazai felnőtt lakosságnak (61,8%). Öt évvel később, 2014-ben, a lakosság kétharmadára jellemző a súlytöbblet. Vagyis jelentős változások nem történtek. 

Ha belegondolsz, szinte nap, mint nap te is találkozol olyan hirdetésekkel, termékekkel, újságcikkekkel, tévéműsorokkal, stb. amelyekben a fogyásra kínálnak megoldást. Felmerül a kérdés, hogy akkor ennek a rengeteg módszernek, tanácsnak hol az eredménye? 

Persze, sokminden befolyásolhatja azt, hogy a lakosság tápláltsági állapotában jelentős pozitív változások nem történtek – fontos, hogy minél több oldalról vizsgáljunk egy problémát. 

De szakemberként akkor is szemet szúr ez az ellentét. Lehetséges, hogy a népszerű diéták, fogyókúrás termékek stb. hosszú távon nem is hatásosak? Hiszen hiába beszélünk már fogyókúrás “piacról”, mégsem jutunk el addig, hogy öt év alatt csökkenjen hazánkban az elhízás mértéke.

Túlsúllyal élni veszélyes

Az elhízás a test zsírtartalmának növekedésével jár. Ennek mértékét különböző mérésekkel (a módszertől függően) pontosan vagy kevésbé pontosan meg lehet határozni. 

A zsírszövet felhalmozódása következtében a szervezet egészének működésében változások következnek be, az anyagcsere módosul. A módosulás mértéke függ például attól, hogy van-e valamilyen betegségekre genetikai hajlam, milyen mértékű a súlyfelesleg, az hogyan oszlik el a szervezetben, mennyi ideje áll fenn, milyen az életmód stb.

Az elhízás számos egészségügyi probléma kialakulásának kockázatát jelentős mértékben növeli. Ez azt jelenti, hogy a betegség kialakulását több életmódbeli, egyéni, környezeti tényező is befolyásolja. Az elhízás pedig rátesz erre egy lapáttal.

Sok betegség tünetei a túlsúly hatására jelennek meg. A már meglévő betegségeket pedig súlyosbíthatja az elhízás.

Az elhízás betegség

Erre számíthatsz pár éven belül

Kettes típusú cukorbetegség, metabolikus szindróma, szív- és érrendszeri betegségek, magas vérnyomás, krónikus vesebetegség, elzáródással járó alvási apnoe (alvás közben a garat többször beszűkül/elzáródik, és az alvó ember több, mint 10 másodpercig nem jut levegőhöz), daganatos megbetegedések, osteoarthritis (kopásos ízületi gyulladás), epehólyag betegségek, nemalkoholos májbetegség, hasnyálmirigy gyulladás, depresszió.

Hát, ez jó hosszú felsorolás. De ezek a tények. Az elhízás ezek kialakulásához vezethet.

A hasi zsírszövet aktívan részt vesz szervezetünk működésében. Befolyásolja pl. a hormonális rendszer működését, metabolikusan aktív anyagokat termel, szabad zsírsavakat bocsát ki. Ezek mind részt vesznek az elhízás szövődményeinek kialakulásában.

Zsírfelesleg okozta szövődmények

A 2-es típusú cukorbetegek 90-95%-a túlsúlyos vagy elhízott. A betegség előfordulási aránya az elhízással párhuzamosan világméretekben növekszik. Hazánkban 2001 és 2014 között a (diagnosztizált és antidiabetikumokkal kezelt) betegek száma több, mint másfélszeresére nőtt. 

A cukorbetegség önmagában is további súlyos problémákat okoz, mint pl. az artériák elmeszesedése, magas vérnyomás, sztrók, infarktus, szem (retinopathia) és a vese (nephropathia) kisereinek károsodása, idegkárosodás (neuropathia).

A magas szabad zsírsav szint gátolja az inzulin hatását – így hozzájárul a szénhidrátanyagcsere-zavarokhoz. Oxidatív stresszt okoz. Az erek belső falát alkotó laphám és a szívizom működésében is zavart okoz, így hozzájárulva a szív- és érrendszeri problémákhoz. 

A hasi zsírszövet hormonális eltéréseket okozhat. Nőknél és férfiaknál is. A nőknél kialakult nemi hormonális zavar ráadásul még más endokrin folyamatokat is hatványozottan ronthat, pl. inzulinrezisztenciát.

A hasi szervek körül felhalmozódó zsírszövet 90%-ban felelős a szív izomzatának elégtelen vérellátása miatt kialakuló betegségekért. 

Az erek és szív körül megnövekedett zsírszövet összefüggést mutat az érszűkületet okozó érelmeszesedéssel, magas vérnyomással, sztrókkal, és az agyi erek elváltozásával is.

Az enyhe és mérsékelt fokú elhízás is háromszorosra emeli a koszorúér-betegség eredetű halálozás kockázatát.

Az elhízás tíz különböző rosszindulatú daganat fokozott rizikójával társul (nyelőcső-, colon-, rectum-, epehólyag-, hasnyálmirigy-, máj-, emlő-, ovarium-, endometrium-, veserák). A fejlett országokban az összes daganatos megbetegedés 67%-át ezek a megbetegedések teszik ki. Elgondolkodtató adat az, hogy a kialakult hasnyálmirigyrák 5 éves túlélése 6%, míg a májrák 5 éves túlélése 10% alatt van.

2012-ben, a magas jövedelemmel rendelkező országokban, az újonnan diagnosztizált rákos mebetegedések 82%-a a túlsúllyal volt kapcsolatos. Egyes tanulmányok szerint a 20. és 50. év között észlelt súlyfelesleg a daganatos betegségek kialakulásának 60%-os rizikónövekedésével járhat. 

Megrázó és kijózanító számok. 

Még lenne mit, de talán nem kell tovább sorolnunk a túlsúly és az elhízás egészségügyi következményeit.

A te döntésed

Hogyan lehet mindezt megelőzni?

Hosszú távon tartható életmódváltással. Ez ugyanannyira hatásos, mint amennyire jól hangzik. És egyáltalán nem lehetetlen. 

Az egészségügyi rizikóktól akkor tudsz megszabadulni, ha a szervezetedben raktározott zsírtól szabadulsz meg. Ezért nagyon nem mindegy, hogy hogyan fogysz. 

A gyors és jelentős fogyásmennyiséggel kecsegtető fogyókúrákat jobb elkerülni. Az ezekkel elért súlycsökkenés sajnos sokkal nagyobb részben történik a szervezet víztartalmából, mint zsírból. Ráadásul a drasztikus kúra nehezen tartható, a zsírraktárak maradnak, és a kúra befejezése után ismét gyarapodásnak indul a zsírszövet.

Fontos, hogy valódi fogyást érj el. E során a súlyveszteség legnagyobb része zsírból származik (a leadott súly legalább 70-75%-a). Az így elért testtömeg hosszú távon is tartható. Az ilyen fogyás során alkalmazott alapelvek (étrend, mozgás stb) könnyen átalakíthatóak a súlytartás időszakának megfelelően. 

Ehhez pedig személyre szabottság szükséges. Minél többet tudunk rólad szakemberként, annál sikeresebb lehetsz hosszútávon. Annál jobban meg tudjuk találni azokat a tényezőket, amelyekre érdemes nagyobb hangsúlyt helyezned. Annál eredményesebb és annál inkább hozzád passzoló lesz az étrend.

Ezt az utat neked kell végigjárni. Lehetséges, hogy lesznek nehézségek, de mi mindig ott leszünk melletted, hogy segítsünk őket megoldani. Az életre szóló súlytartáshoz nem csak a táplálkozást kell megváltoztatni. A szokásaidon és gondolkodásmódodon is érdemes dolgozni. Az a cél, hogy ezután már ne térj vissza ahhoz az életmódhoz, ami a súlyfelesleged kialakulásához vezetett. 

A folytonos diétázással, fogyással, hízással, és annak minden nyűgével ne vedd el az értékes időd, energiád attól a rengeteg dologtól, ami boldoggá tesz az életedben! Egyszer szánd rá az időt, energiát. Növeld tudatosságod, és meglátod egyre jobban és jobban fogod érezni magad.

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg ismerősöddel

Share on facebook
Facebookon
Share on email
Emailben

Hasonló bejegyzések amik tetszhetnek

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Szólj hozzá!

Neked ajánlott bejegyzések:

Van fogyás fehérjeporok nélkül!

Olvasási idő: 5 perc Egészségesen táplálkozni feherjeturmixok fogyasztása nélkül is lehet. Sőt, még fogyni is! Komoly problémának tartjuk, hogy

9 azonnal alkalmazható gyakorlati tipp a végleges fogyásért és az egészségesebb életért.

Ingyenesen elérhető 25 oldal tudományosan megalapozott módszerünkről. Olvasd el, alkalmazd őket és érezd kirobbanó formában magad!

Töltsd le ingyenes e-könyvünket!
Hova küldhetjük?

Az e-könyv megrendelésével elfogadod, hogy a továbbiakban e-maileket kapj a formaban.hu-tól. A további hírlevelekről való leiratkozás bármikor lehetséges. Adataidat harmadik félnek nem adjuk ki. Mi is utáljuk a spam-eket, ezért tőlünk soha nem fogsz kapni.

9 azonnal alkalmazható gyakorlati tipp a végleges fogyásért és az egészségesebb életért.

Összefoglaltuk 25 oldalban tudományosan megalapozott módszerünk legfontosabb tényezőit. És ingyenesen elérhetővé tettük, hogy ne legyen akadálya céljaid elérésének. Olvasd el, alkalmazd őket és érezd kirobbanó formában magad!

Töltsd le ingyenes e-könyvünket! Hova küldhetjük?

Az e-könyv megrendelésével elfogadod, hogy a továbbiakban e-maileket kapj a formaban.hu-tól. A további hírlevelekről való leiratkozás bármikor lehetséges. Adataidat harmadik félnek nem adjuk ki. Mi is utáljuk a spam-eket, ezért tőlünk soha nem fogsz kapni.

Eleged van a túlsúlyból? Végleges megoldásra vágysz?
Olvasd el ingyenes e-könyvünk a valódi fogyásról!

Eleged van a túlsúlyból? Végleges megoldásra vágysz?
Olvasd el ingyenes e-könyvünk a valódi fogyásról!
E-bookodat sikeresen kiküldtük! Ha a beérkező e-mailek között nem találod levelünk, nézd meg a promóciók vagy a spam mappát is! Az E-könyv 5 percen belül megérkezik hozzád.
Addig is olvasd el különleges ajánlatunk, melyet csak most érhetsz el! Gyorsítsd fel a tartós fogyásodhoz vezető utat! Tudd meg, hogy pontosan mennyit egyél, milyen élelmiszereket fogyassz és mire figyelj a mindennapokban! Most mindez csupán egy mozizás árába kerül!

E-bookodat sikeresen kiküldtük!
Ha a beérkező e-mailek között nem találod levelünk, nézd meg a promóciók vagy a spam mappát is! Az E-könyv 5 percen belül megérkezik hozzád.

Addig is olvasd el különleges ajánlatunk, melyet csak most érhetsz el!

Gyorsítsd fel a tartós fogyásodhoz vezető utat! Tudd meg, hogy pontosan mennyit egyél, milyen élelmiszereket fogyassz és mire figyelj a mindennapokban! Most mindez csupán egy mozizás árába kerül!