Nem vagy éhes délelőtt? Az baj…

Olvasási idő: 7 perc

Az étkezési gyakoriság mindig központi kérdés. Sokszor eszem egy nap? Túl ritkán eszem egy nap? Ha nem reggelizek, nem vagyok éhes napközben, akkor az így biztos jó, ugye? Állandóan rágcsálnom kell valamit. Valami gond van velem? Talán benned is felmerültek már hasonló kérdések.

Szervezeted működéséhez a nap során kiegyensúlyozottan van szükség energiabevitelre. Ha ez nem történik meg, akkor, amit csak tud, elraktároz a zsírszövetekbe, hiszen a hosszú távú fennmaradását veszély fenyegeti – nincs energia akkor, amikor szükség lenne rá.

Éhségérzet - jó vagy rossz?

Nem jó jel, ha reggel nem vagy éhes. Az pedig még rosszabb, ha az egész délelőttöt kibírod úgy, hogy nem eszel. Eddig örültél, hogy egész délelőtt nem ettél, ugye? Hiszen akkor többet ehetsz délután és este.

Vagy pont azért nem eszel reggel, hogy ne legyél éhes? Mert azt gondolod, hogy az éhségérzet rossz, és meg kellene tőle szabadulni? Ráadásul sok fogyókúrás módszer, termék, tipp pont arra helyezi a hangsúlyt, hogy az éhségérzetet valahogy eltüntesd. Ez nem jó megközelítés.

Az éhségérzet fontosságáról szinte sehol sem beszélnek. Pedig alapvetően örülnöd kéne annak, hogy éhes vagy. Ha ez nem így van, akkor kezdhetsz aggódni.

Ugyanis élettani szempontból az a jó, ha a megfelelő időben jelentkezik az éhségérzet. Optimális esetben az éhségérzet jelzi, hogy mikor van szüksége szervezetednek újabb energiabevitelre.

Azt minden tudatos életmódváltó tudja, hogy az az egészséges, ha naponta többször eszünk kisebb adagokat. De hogy miért, arról már nem igazán lehet hallani.

Tudjuk, hogy nagyon sok az ellentmondás ebben a témában is, ezért most tiszta vizet öntünk a pohárba. Lehet, hogy eddig nem is sejtetted, hogy a következő pontok problémát jelenthetnek, de ha valamelyik igaz rád, akkor mindenképp olvass tovább!

  • Reggelente egyáltalán nem tudsz enni.
  • Simán elvagy délelőtt anélkül, hogy ennél.
  • Naponta 1-2-szer (vagy maximum 3-szor) eszel.
  • Vannak napjaid, amikor reggel van edzésed, és nem eszel előtte.
  • Van, hogy késő este jársz sportolni, ezért utána már nem eszel.
  • Csak estére, munka után éhezel meg, de akkor a hűtőt is befalnád.
  • Gyakran kívánsz valami nassolni valót, egész nap ennél.

Mi történik, ha ritkán eszel egy nap?

Ha egy nap csak 1-2-szer eszel, akkor a szervezeted nagyságrendekkel több zsírt fog raktározni, mintha egész napra elosztva ennéd meg ugyanazt a mennyiségű ételt. Sőt, 2 étkezéssel alacsonyabb kalóriabevitel esetén is többet fogsz raktározni, mint mondjuk 5 étkezéssel bevitt nagyobb mennyiségű energiabevitel esetén.

Ráadásul ha csak egy vagy két étkezésed van egy nap, akkor a kelleténél sokkal többet fogsz egyszerre enni.  A következőket talán te is érezted már: egész délelőtt nem eszel, ebéd után viszont rád tör a kajakóma, alig tudsz koncentrálni, szinte elalszol.

Aztán mikor fáradtan hazaérsz, végre van egy kis időd arra, hogy nyugodt körülmények között elfogyaszd a vacsorád… meg az elmaradt reggelidet… tízóraidat… és uzsonnádat…

Ennek az az eredménye, hogy este túlságosan megterheled gyomrod. Előfordulhat, hogy emiatt rosszul alszol, nem tudod kipihenni magad.

Ha a kelleténél többet eszel vacsorára, akkor emiatt is sokkal többet fog raktározni szervezeted, hiszen azt már nem használod fel. Nyugi, nem az jön, hogy 6 után ne egyél… De igenis fontos, hogy este már csak annyit egyél, amennyire szükséged van.

A napi két étkezésnek van még egy hátulütője. Lehetséges, hogy úgy gondolod te sokat eszel, mert este mindig nagyon tele leszel, de ez az egész napra elosztva könnyen lehet túl kevés. Akár még a napi minimális energiaszükségletednél (alapanyagcsere) is kevesebb.  Így a szervezeted éhezni fog, és raktározó üzemmódra kapcsol.

Állandóan nassolnál valamit?

A másik véglet az, amikor szinte fél-egy óránként csipegetsz valamit. Egy-két falatot innen, aztán hármat onnan, de „rendesen” nem eszel – nincs ebéded, vacsorád stb. Ha nincs megfelelő mennyiségű reggeli, vagy ebéd, könnyen érezheted azt, hogy egyfolytában ennél valamit. Ez egyfajta hiányérzet, amire nassolással, vagyis tervezetlen étkezésekkel válaszolsz.

Jobb esetben egyszerre csak pár kocka csokit, vagy két kekszet eszel meg – rosszabb esetben akár egy zacskó mogyorót, egész tábla csokit stb. Így nem hagysz elég időt szervezetednek arra, hogy lebontsa és hasznosítsa a bevitt táplálékot, hanem idő előtt küldöd a következő adagot.

Ezzel valójában azt üzened, hogy bőséges az energiaellátás, hiszen folyamatosan tudsz enni. Ezért szervezeted „jó gazda” módjára elkezdi a zsírraktárakat növelni, gondolván az esetleges későbbi ínséges időkre.

A nassolás hátterében nagyon sok dolog állhat, de a táplálkozási okokat tekintve a legfőbb probléma az, hogy nincs megfelelő mennyiségű, meghatározott időben elfogyasztott tervezett étkezés. Vagy ha van, akkor a többi étkezésed nem tudatos, csak belekapkodsz ebbe is, abba is.   

Ha ezt így folytatod...

hogy egyik nap össze-vissza nassolsz, bűntudatod lesz. Azért hogy kompenzálj, következő nap nem eszel délelőtt, de estére farkaséhes leszel, és kirámolod a hűtőt. Ettől megint bűntudatod lesz.

Pár napig próbálsz nem enni, de szinte állandó éhséget fogsz érezni. Ezért megint mindenfélét nassolgatsz. De egyszerre csak keveset, mert az ugye nem árthat. Végül már nem zöldségrudacskákat vagy gyümölcsöt csipegetsz, hanem előkerül a cukorka, a pilóta keksz, a szotyi stb.

Végül azt érzed, hogy egyre jobban elveszted a kontrollt, az akaraterőd már kevés, és túl sokszor érzel bűntudatot, hol ezért, hol azért. Ezt már nem csak a tested sínyli meg, hanem a lelked is.

Kilépni az ördögi körből

Először is fontos megértened, hogy nem véletlenül éhezünk meg. Ez a szervezeted teljesen normális reakciója. Azt jelzi, hogy “Hahó, kevés az energia, egyél valamit, hogy folytathassam a munkát!” Az a jó, ha megfelelő időközönként érzel éhséget. Az éhségérzet a barátod!

Másodszor a tudatosság, az előre tervezés elengedhetetlen. Tudatosítsd magadban azt, hogy ha össze-vissza eszel, azzal csak a zsírraktáraid növekedését segíted elő, miközben közérzeted egyre rosszabb lesz. A szélsőségek nem tesznek jót szervezetednek. Törekedj a kiegyensúlyozottságra, a következetességre.  

Végül a megvalósítás. Hosszú távon. Vagyis egész életeden át. Tudjuk, hogy ez elsőre nem hangzik túl egyszerűen. De ha az elején belefektetsz egy kis energiát, és valóban olyan célokat tűzöl ki, amelyek illeszkednek a napi ritmusodba, akkor könnyedén meg tudod valósítani azokat, és nagyon hamar szokássá alakulnak.

4 tipp a tökéletes étkezési ritmusért

1. Két étkezés között teljen el 2-4 óra.
Általánosságban elmondható, hogy a napi ötszöri étkezés tekinthető ideálisnak. Ezt azonban több tényező is befolyásolja, éppen ezért ez sem kőbevésett dolog. Ez azt jelenti, hogy nem kell mindenáron ragaszkodnod az étkezések számához, vagy ahhoz, hogy mindig ugyanakkor történjenek meg.

Ahhoz viszont ragaszkodj, hogy két étkezés között legalább 2, de maximum 4 óra kalóriamentes időszak teljen el. Ebben az időszakban semmi olyat ne fogyassz, aminek van energiatartalma!

Csakis üres tea, üres kávé, víz (esetleg citrommal ízesített víz) fér bele ebbe az időszakba. Ha egyelőre még nem tudsz lemondani az ízesített, édes ízű vizekről, üdítőkről, akkor mindenképpen olyat válassz, amiben csak energiamentes édesítőszer van.

2. Reggelizz!
Ez tényleg a nap egyik legfontosabb étkezése.
Ideális esetben közel ugyanannyit kellene enned reggelire, mint az ebédre.

3. Iktass be kisétkezéseket!
Figyelj arra, hogy ne egyél túlságosan sokat a főétkezésekre, így azok után 3-4 órával meg fogsz éhezni. Ez a tízórai/uzsonna ideje! Ha sokat vagy úton, készíts be egy banánt, almát, pár keksszel, müzliszelettel, amit könnyedén tudsz magaddal vinni.

4. Vacsorázz meg időben!
Közvetlenül elalvás előtt már ne egyél! Legalább 1,5-2 órát hagyj ki vacsora után lefekvésig.


Ha elkezdesz reggelizni,
ne lepődj meg, ha 2,5-3 óra múlva éhes leszel. Ez a normális reakció, ekkor edd meg a tízóraid. Ez után ismét meg fogsz éhezni ebédre, és így tovább.

Ez az ideális állapot: az átlagosan 3 óránként jelentkező éhségérzet az, ami a legjobban jelzi azt, ha minden anyagcsere-folyamatod ideálisan zajlik. Ennek elérése, és megőrzése a cél, ha meg szeretnéd valósítani az egészséges táplálkozást és el szeretnéd érni, valamint meg is akarod tartani ideális súlyod.

Így nézzen ki egy napod:

Ha te naponta alszol legalább 7-8 órát, akkor napközben számodra az öt étkezés fogja az ideális étkezési gyakoriságot jelenteni.

Felkelés után a lehető leghamarabb reggelizz meg! Ezt követően átlagosan három óránként következzenek az étkezéseid, míg eljön a vacsora ideje.

Az “este 6 után ne egyél” tanács csak akkor érvényes rád, ha 8-kor lefekszel aludni. Minden egyéb esetben lefekvéstől visszaszámított 2 órával legyen az utolsó étkezésed. Ha 10-kor fekszel le, akkor 8-kor, ha éjfélkor, akkor 10-kor még megvacsorázhatsz.

Ha nem ennyire ideálisak a napjaid

Most azt gondolhatod, hogy ez mind szép és jó, de mi van akkor, ha én jó esetben hat órát alszok? Mit tegyek akkor, ha reggel egyáltalán nem vagyok éhes? Ha reggel edzek, akkor mennyit, mikor és hogy egyek? És ha este edzek? Pontosan mennyit jelent az a hangsúlyos reggeli? Felcserélhetek-e étkezéseket? És így tovább.

Az étkezési gyakoriság tipikusan az a téma, ahol a jó megvalósíthatóság érdekében nagyon fontos a személyre szabottság. Mindenkinek más az élete, a napi ritmusa.

Egy blogbejegyzés keretein belül nem tudunk minden eshetőségre kitérni. De tanácsadásainkon részletesen megbeszéljük a napi ritmusodat, hogy mit, mikor, hogyan tudsz megvalósítani és a szükséges változtatásokat fokozatosan vezetjük be.

Ha eddig naponta kétszer ettél, valószínűleg nehéz lenne rögtön a napi 5-szöri étkezésre átállnod. Ha már évek óta nem reggeliztél, akkor biztos, hogy nem fogsz tudni egyik napról a másikra olyan hangsúlyos reggelit enni, mint ami majd hosszútávon ideális lesz számodra.

Ahhoz, hogy tényleg meg tudd valósítani az egészséges táplálkozást és életmódot, elengedhetetlen az, hogy lépésről lépésre, apránként haladj előre. Kis célokat tűzz ki magadnak, hiszen így a motivációd és a lendületed is sokkal jobban meg tudod tartani, mert mindig lesz sikerélményed.   

Ha szeretnéd tisztán látni, hogy számodra mi az ideális étkezési gyakoriság: mikor, mennyit egyél, mire figyelj oda, akkor jelentkezz hozzánk tanácsadásaink egyikére!

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg ismerősöddel

Megosztás itt: facebook
Facebookon
Megosztás itt: email
Emailben

Hasonló bejegyzések amik tetszhetnek

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Szólj hozzá!

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

Neked ajánlott bejegyzések:

Van fogyás fehérjeporok nélkül!

Olvasási idő: 5 perc Egészségesen táplálkozni feherjeturmixok fogyasztása nélkül is lehet. Sőt, még fogyni is! Komoly problémának tartjuk, hogy

9 azonnal alkalmazható gyakorlati tipp a végleges fogyásért és az egészségesebb életért.

Ingyenesen elérhető 25 oldal tudományosan megalapozott módszerünkről. Olvasd el, alkalmazd őket és érezd kirobbanó formában magad!

Töltsd le ingyenes e-könyvünket!
Hova küldhetjük?

Az e-könyv megrendelésével elfogadod, hogy a továbbiakban e-maileket kapj a formaban.hu-tól. A további hírlevelekről való leiratkozás bármikor lehetséges. Adataidat harmadik félnek nem adjuk ki. Mi is utáljuk a spam-eket, ezért tőlünk soha nem fogsz kapni.

9 azonnal alkalmazható gyakorlati tipp a végleges fogyásért és az egészségesebb életért.

Összefoglaltuk 25 oldalban tudományosan megalapozott módszerünk legfontosabb tényezőit. És ingyenesen elérhetővé tettük, hogy ne legyen akadálya céljaid elérésének. Olvasd el, alkalmazd őket és érezd kirobbanó formában magad!

Töltsd le ingyenes e-könyvünket! Hova küldhetjük?

Az e-könyv megrendelésével elfogadod, hogy a továbbiakban e-maileket kapj a formaban.hu-tól. A további hírlevelekről való leiratkozás bármikor lehetséges. Adataidat harmadik félnek nem adjuk ki. Mi is utáljuk a spam-eket, ezért tőlünk soha nem fogsz kapni.

Eleged van a túlsúlyból? Végleges megoldásra vágysz?
Olvasd el ingyenes e-könyvünk a valódi fogyásról!

Eleged van a túlsúlyból? Végleges megoldásra vágysz?
Olvasd el ingyenes e-könyvünk a valódi fogyásról!
E-bookodat sikeresen kiküldtük! Ha a beérkező e-mailek között nem találod levelünk, nézd meg a promóciók vagy a spam mappát is! Az E-könyv 5 percen belül megérkezik hozzád.
Addig is olvasd el különleges ajánlatunk, melyet csak most érhetsz el! Gyorsítsd fel a tartós fogyásodhoz vezető utat! Tudd meg, hogy pontosan mennyit egyél, milyen élelmiszereket fogyassz és mire figyelj a mindennapokban! Most mindez csupán egy mozizás árába kerül!

E-bookodat sikeresen kiküldtük!
Ha a beérkező e-mailek között nem találod levelünk, nézd meg a promóciók vagy a spam mappát is! Az E-könyv 5 percen belül megérkezik hozzád.

Addig is olvasd el különleges ajánlatunk, melyet csak most érhetsz el!

Gyorsítsd fel a tartós fogyásodhoz vezető utat! Tudd meg, hogy pontosan mennyit egyél, milyen élelmiszereket fogyassz és mire figyelj a mindennapokban! Most mindez csupán egy mozizás árába kerül!